Vereniging / Bureau
Het contact met onze leden vinden we erg belangrijk. Daarom bezoeken we ze regelmatig. Zo horen we wat hen bezighoudt en denken we met ze mee. Ook horen we wat zij zien als speerpunten voor onze belangenbehartiging. Deze bezoeken worden gewaardeerd. Bijzondere meningen of praktijkvoorbeelden zetten we in de etalage van onze digitale nieuwsbrief of Verus Magazine.
Met 70% van onze leden is actief contact geweest. Denk daarbij aan relatiebezoeken, bijeenkomsten en adviestrajecten.
Netwerken, ledencommissies en algemene ledenvergadering
Bijeenkomsten 2015 van 18 mei t/m 31 december 2015
Ledencommissies
Commissie Onderwijs en Zingeving
De ledencommissie Onderwijs en Zingeving is steeds meer gaan fungeren als klankbord voor de visie en activiteiten van de Verus Academie. Voorzitter is Gerard van Vliet, secretaris is Jacomijn van der Kooij.
Belangrijke besproken thema’s
- Het Verus-onderzoek ‘Om eigenheid en openheid’ naar de inspiratie, motivatie en levensbeschouwing van docenten in het voortgezet onderwijs
- De plannen voor een Diploma Christelijk Voortgezet Onderwijs
- Traject van Verus om te komen tot een visie op goed onderwijs die scholen kan helpen om in hun context met hun stakeholders te bepalen wat voor hen goed onderwijs is.
De commissie Maatschappelijke Agenda in de tweede helft van 2015
Na de fusie met de VKO is de commissie Maatschappelijke Agenda uitgebreid met leden van de voormalige VKO-commissie SOO. De ledencommissie kwam na fusiedatum drie keer bij elkaar. Voorzitter is Pieter Dijkshoorn, secretaris is Wout Neutel.
Belangrijke besproken thema’s
- Het wetsvoorstel Bisschop, van Meenen en Rog om te komen tot een doeltreffender onderwijstoezicht. De commissieleden zijn hier positief over.
- #Onderwijs2032. Economische motieven om naar het curriculum te kijken lijken nu eens niet te overheersen in de vraagstelling en de ruimte voor brede vorming is positief.
- De vluchtelingenproblematiek en de rol van het onderwijs. Voor het katholiek en christelijk onderwijs ligt er een appel vanuit barmhartigheid om hier, waar mogelijk, aan mee te werken.
Commissie Governance, cultuur en organisatie
De commissie kwam twee maal bijeen om te spreken over ontwikkelingen, trends, veranderingen en dilemma’s op het vlak van leiding geven, besturen en toezicht houden. Voorzitter is Wally Marchand, secretaris is Dimitri van Hekken.
Belangrijke besproken thema’s
- De samenwerkingsverbanden passend onderwijs
- Waarde(n)gedreven besturen en toezichthouden op de lerende organisatie
- Professionalisering schoolbesturen primair onderwijs
- Actuele ontwikkelingen op het vlak van good governance binnen de VU
- De ‘ouder als toezichthouder’ en het onderzoek dat hiernaar is gehouden door Verus
- De wet Versterking bestuurskracht onderwijsinstellingen
Klankbordgroep Katholiek Onderwijs
De klankbordgroep bespreekt de relatie van Verus met organisaties voor katholiek onderwijs, de ondersteuning van identiteit en speerpunten van ontwikkeling en onderzoek. Sinds mei 2015 is de klankbordgroep drie keer bijeen geweest. Voorzitter is Romain Rijk, secretaris is Theo van der Zee.
Belangrijke besproken thema’s
- Activiteiten van de Verus Programmalijn Katholiek Onderwijs. Leden van de groep zijn positief over Verusactiviteiten rond Het Verhaal van de School, Leiderschap en Spiritualiteit, en Professionele Ruimte van Leraren.
- Signaleren van ontwikkelingen met betrekking tot het katholiek onderwijs, zoals het vraagstuk van de professionele ruimte van leraren en de persoonsvorming in het katholiek onderwijs.
- De relatie tussen katholiek onderwijs en de Rooms-Katholieke Kerk zoals deze onder andere via de NKSR vorm en inhoud krijgt.
Federatie Christelijk MBO
Bestuurders
Drie keer per jaar komen de bestuurders van de instellingen op wisselende plaatsen bijeen in een 24-uursbijeenkomst. Thema’s in 2015 waren: identiteitsontwikkeling, familiebetrokkenheid, practoraat, kwalificatiedossier, certificering onderwijsassistent, waarderen van verschillen, kwaliteitsplan.
Identiteitsmedewerkers
Identiteitsmedewerkers van de mbo-instellingen zijn lid van het netwerk identiteitsmedewerkers christelijk MBO. Ze maakten adviezen en notities over doorwerking van het kwaliteitskompas in de instellingen; welke identiteitsvragen in de kwaliteitszorgcyclus van de instellingen zitten; burgerschap en levensbeschouwing; keuzemenu studentvragen over identiteit; levensbeschouwelijke vorming in het MBO binnen de nieuwe Wet educatie en beroepsonderwijs.
Conferentie
Op 15 oktober 2015 vond de inspiratiemiddag ‘Jij maakt het verschil’ plaats, over het persoonlijke in het beroepsonderwijs. Bekijk de bijdragen.
Raad van toezicht van Verus
De raad van toezicht van Verus kende eind 2015 de volgende samenstelling:
De leden Pieter Gilden en Toke Elshof zijn na de fusie van Verus, vereniging voor christelijk onderwijs en VKO, centrum voor katholiek onderwijs, toegetreden.
De aandacht ging dit jaar vooral uit naar de fusie, de positionering en toekomst van Verus.
Academie
Onderzoek
Verus Academie initieert jaarlijks diverse onderzoeken voor het onderwijs. Nieuwe kennis en inzichten geven antwoorden op de vragen van morgen en vormen de basis voor onze publicaties, trainingen en opleidingen.
In de tweede helft van 2015 zijn de volgende onderzoeken gestart:
Strategisch partnerschap/ toezicht houden in het onderwijs
Welke eisen stelt ‘strategisch partnerschap’ tussen bestuur en intern toezicht van onderwijsinstellingen aan de bestuurder en de intern toezichthouder en in hoeverre worden zij daarmee overvraagd? Het onderzoek wordt gedaan door Rienk Goodijk.
Bijbel en school
Hoe gebruiken po- en vo-scholen de Bijbel in interactie met leerlingen en hoe functioneert de Bijbel in de school? Het gaat hierbij niet alleen om het Bijbelgebruik in de klas, maar ook om de rol van de Bijbel bij de voorbereiding van lessen of als inspiratiebron bij lessen. Het onderzoek wordt gedaan door de PThU en de CHE.
Samenwerkingsverbanden passend onderwijs
Een onderzoek naar de sociale en culturele dimensies in samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs. Vragen die centraal staan zijn: Wat betekent het nieuwe samenwerkingsverband voor de sociale verhoudingen? Welke belangen spelen er in het samenwerkingsverband? Hoe verloopt de besluitvorming? Het onderzoek is een samenwerking tussen het IVA en Verus en wordt gedaan op advies van de ledencommissie Governance.
Diploma Christelijk Basisonderwijs
Cursussen en leergangen
Publicaties
Dienstverlening
De fusie betekende een nieuwe fase voor onze dienstverlening. Verschillende afdelingen zijn groter geworden en er zijn nieuwe teams gevormd. De acquisitiemogelijkheden namen toe, de opdrachtenportefeuille werd groter en de afdelingen kregen nieuwe omzetdoelstellingen. We hebben veel geïnvesteerd in ons CRM en alle relaties en opdrachten zijn in één projectadministratie ondergebracht.
Bedrijfsvoering & Infrastructuur
De afdeling B&I werkt op het gebied van financieel management, strategische planning, risicomanagement en op het gebied van control, bedrijfsvoering en planning. VKO had geen dienstverlening deze gebieden. Daarom hebben de medewerkers van B&I geïnvesteerd om hun dienstverlening bij de katholieke scholen onder de aandacht te brengen. De eerste opdrachten van katholieke scholen zijn inmiddels binnen.
Advocaten & Juristen
De afdeling A&J is door de fusie significant groter geworden. Er zijn secties gecreëerd waardoor er meer structureel overleg en uitwisseling is tussen vakgenoten. Veel aandacht is uitgegaan naar de harmonisatie van werkprocessen die moeten voldoen aan de eisen van de Orde van Advocaten. Door de groei van de afdeling kan Verus zich nog meer als specialist profileren en zijn positie als de huisjurist van onze leden verder uitbouwen.
Governance, Cultuur en Organisatie
De dienstverlening van de afdeling GCO vindt plaats in nauwe samenwerking met onze identiteitsadviseurs. Binnen de Verus Academie wordt kennis gedeeld en onderzoek gedaan voor onze leden. GCO heeft in 2015 verschillende projecten gedaan op het gebied van fusiebegeleiding, strategieontwikkeling en cultuurdiagnose. Op het gebied van cultuur werd het instrument Management Drives ingezet om schoolteams, directieteams, bestuurders en toezichthouders te trainen. Zo draagt GCO bij aan de school als gemeenschap.
Identiteit
Ook in 2015 boden we onze leden drie gratis dagdelen advies en sparring op het gebied van identiteit aan. Daar maakten 55 onderwijsorganisaties gebruik van. Bij 33 leden hebben we daarnaast betaalde identiteitstrajecten verricht. Dit varieerde van studiedagen met schoolteams tot strategische trajecten op het gebied van brede identiteitsontwikkeling. Met de fusie is de groep uitgebreid tot zeven adviseurs, die binnen katholiek en christelijk onderwijs ook langdurige trajecten verrichtten.
Planning & prognose
We hebben 225 leerlingprognoses op maat gemaakt. Onze prognoses en adviezen hebben geleid tot de start van diverse nieuwe scholen.
Ledenvoordeel
- Via het energiecollectief van Verus voorzien wij 4800 schoolgebouwen en stafkantoren van energie.
- Wij beheren meer dan 4200 verzekeringspolissen op het gebied van schade en aansprakelijkheid. Er zijn 723 schadedossiers behandeld. De meest voorkomende schades liggen op het terrein van:
- Schade aan brillen
- Schade in verband met eigendommen van leerlingen
- Aansprakelijkheidsstellingen
- Reizen en excursies
- Letselschades
- Bijna 40.000 medewerkers van leden van Verus en hun families nemen deel aan ons zorgcollectief. Dit collectief groeit voor het zesde jaar op rij.
Verus.nl en Twitter
Verus.nl
67.964 gebruikers bekeken in 103.861 sessies in totaal 222.366 pagina’s. We zien dat het website bezoek flink is toegenomen.
Top 5 van meest bezochte pagina’s:
- Homepage
- Zorgactiepagina
- Nieuwsbericht over de 40-urige werkweek en compensatie vakantie bij zwangerschaps- en bevallingsverlof
- De pagina’s over de medewerkers van Verus
- Onderwijs aan vluchtelingenkinderen
Op 1 juni 2015 had @VerusNL 1356 volgers, op 31 december 2015 waren dat er 1519. Een absolute stijging van 163 volgers, in percentages een stijging van iets meer dan 12%.
Belangenbehartiging
Tussen 18 mei en 31 december kwam Verus 55 keer in kranten, op websites, radio en tv. Dat liep uiteen van NRC en Trouw over onderwijs aan vluchtelingenkinderen tot Telegraaf en RTL over huisbezoek.
Lobby-inzet:
Pilot regelluwe scholen
De pilot regelluwe scholen moet toegankelijk worden voor alle scholen met basiskwaliteit, niet alleen voor excellente scholen. Uit een ledenpeiling bleek dat Verusleden dit in grote meerderheid willen.
Wat heeft het opgeleverd?
In 2015 is de pilot nog niet breder opengesteld, staatssecretaris Dekker negeerde de wens van het onderwijsveld. Inmiddels groeit het draagvlak wel in de Kamer.
Keuzedelen MBO
Geef mbo-scholen ruimte om gemotiveerd af te wijken van de verplichte keuzedelen, zodat er ruimte blijft voor vorming in het mbo.
Wat heeft het opgeleverd?
De ruimte is er gekomen, via amendement van CDA en SGP.
Richtingvrije planning
Er zijn geen principiële bezwaren tegen het zogeheten ‘richtingvrije’ plannen van scholen, maar aan de uitwerking kleven zoveel praktische nadelen, dat het betere de vijand van het goede is. Ook in 2015 liet Verus zich horen op dit thema, nadat Sander Dekker een eerste uitwerking van zijn plannen naar de Tweede Kamer had gestuurd. Er is met meerdere Kamerleden en met de staatssecretaris hierover diepgaand gesproken.
Wat heeft het opgeleverd?
De discussie over richtingvrije planning loopt nog altijd, het is de vraag of het wetsvoorstel deze kabinetsperiode nog in behandeling van de Kamer gaat. De bedreigde ‘laatste scholen van een richting’ blijven behouden.
Versterking bestuurskracht
De oplossing voor governance-gerelateerde incidenten in het onderwijs ligt niet op het vlak van meer formalisering, controle en wet- en regelgeving. Daarom pleitte Verus rond het wetsvoorstel versterking bestuurskracht onderwijsinstellingen voor vertrouwen en een goede governancecultuur. De meldplicht voor toezichthouders wezen wij af. Dit werd onder andere naar voren gebracht tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Wat heeft het opgeleverd?
De gewraakte meldplicht is uiteindelijk vervallen.
Onderwijs2032
Het voorlopige hoofdlijnenadvies van het platform2032 over het onderwijs van de toekomst ging wat Verus betreft te veel over het ‘wat’, en te weinig over het ‘waartoe’. Ook was er in dat advies te weinig aandacht voor het belang van religieuze en levensbeschouwelijke vorming van leerlingen. Dit geluid klonk ook in op de ledenbijeenkomst over Onderwijs2032 op Verus2015.
Wat heeft het opgeleverd?
In de analyse van de reacties op het hoofdlijnenadvies is ook de inbreng van Verus terug te vinden, en ook in het eindrapport zien we onze inbreng terug.
WWZ
De Wet werk en zekerheid (WWZ) gaat vanaf 1 juli 2016 gelden voor het bijzonder onderwijs. Niet voor het openbaar onderwijs, omdat personeel daar (nog) onder het ambtenarenrecht valt. Aan de WWZ kleven grote nadelen voor het onderwijs. Verus pleit voor gelijke behandeling. Zowel bijzonder als openbaar onderwijs zouden moeten worden uitgezonderd van de WWZ. Dit bepleiten wij al sinds eind vorig jaar.
Wat heeft het opgeleverd?
Er is veel aandacht geweest voor de nadelen van de WWZ, maar er is geen uitzondering gemaakt voor het onderwijs.